top of page

VANLIGA FRÅGOR
OCH SVAR

Undrar du över något? På den här sidan hittar du svaren på de allra flesta frågor du kan tänkas ha kring ditt besök hos oss. Frågorna är sorterade i olika kategorier, välj den som du undrar över och tryck sedan på en fråga för att se svaret.

Är det ändå så att du har en fråga du inte hittar svaret på här? Längst ner på den här sidan hittar du ett formulär du kan fylla i med din fråga till oss.

  • Vilka dagar spelar ni föreställning?
    2025 spelas vår musikteater Gullivers resor 25 juli-10 augusti, alla dagar utom måndagar. Exakta datum och tider hittar du på vår biljettsida.
  • Hur lång är föreställningen?
    Årets föreställning Gullivers resor är ungefär 2 timmar och 30 minuter lång, inklusive en paus på 20 minuter mellan akterna.
  • Vad handlar Gullivers resor om?
    Gulliver är rastlös och frustrerad. Han upplever att saker står inte rätt till, varken för honom själv eller i samhället han lever i. Han ger sig ut på ett äventyr som kommer att förändra honom i grunden. En resa som tar honom till den ena platsen galnare än den andra, men som får honom att inse att han är ämnad för något stort. ​ Torpa Slottsteaters version av ”Gullivers resor” är ett svindlande äventyr fullt av komik, musik och dans, men som under ytan handlar om mod att våga förändras och styrkan i att acceptera och dra nytta av varandras olikheter. ​ Föreställningen spelas utomhus vid Torpa Stenhus under skyddande tak, med bekväma sittplatser som garanterar god sikt och hög mysfaktor. Upplev sommarens bästa kväll i en unik och historisk miljö! Vår 15 personer starka ensemble spelar denna sprudlande musikteater för er mellan 25 juli och 10 augusti!
  • Spelar ni en familjeföreställning?
    Nej, våra pjäser riktar sig inte mot barn. Men vi spelar fartfyllda och underhållande berättelser som vi tror passar både yngre och äldre. Det är förstås svårt att veta vad just dina barn tycker om, men vi brukar säga att om man klarar av att sitta still och tyst i två timmar så passar våra föreställningar de flesta! Men de allra yngsta får nog ut mer om de väntar några år innan sitt besök på Torpa Slottsteater.
  • Kan jag få tillbaka pengarna om jag inte kan gå på föreställningen?
    Ja, men bara om du har valt den försäkringen vid beställning på Billetto, och då bara i särskilda fall. Annars återbetalas inte biljettavgiften.
  • Kan jag boka om mina biljetter till en annan föreställning?
    Ja det går bra. Skriv till oss i formuläret längst ner på sidan så hjälper vi dig med det.
  • Måste jag köpa biljetter i förväg?
    Nej, du kan köpa dina biljetter i vår biljettkassa som öppnar 1 timme innan föreställningens start. Där kan du betala med kort eller Swish, men inte med kontanter. Men det är såklart säkrast att köpa biljetter i förväg så du inte riskerar att komma ut till en slutsåld föreställning! Här kan du köpa biljetter.
  • Behöver jag skriva ut biljetterna?
    Nej, du kan visa upp dina biljetter på din smarttelefon om du föredrar det. Vi rekommenderar att du i så fall laddar ner den till telefonen i förväg då det inte alltid är så bra täckning på spelområdet.
  • Hur betalar jag mina biljetter?
    När du köper dina biljetter i förväg via Billetto kan du betala med kort på deras hemsida. Om du väljer att köpa dina biljetter på plats ute hos oss vid Torpa Stenhus kan du betala med kort eller Swish. Du kan inte längre betala för biljetter eller fika med kontanter. Då det har blivit allt svårare för ideella föreningar med kontanthantering har vi tyvärr behövt sluta med det. Här kan du köpa biljetter.
  • Kan man kontakta Torpa Café med frågor om maten?
    Nej, vi önskar att all kontakt kring VIP-biljetterna sker med oss på Torpa Slottsteater eftersom cafét och teatern är olika verksamheter. Alla frågor kring din VIP-biljett tar vi emot via mejl på vip@torpaslottsteater.se, hör av dig dit så svarar vi inom kort. Eftersom bokningen sker genom oss är det viktigt att vi har koll på helheten, t ex allergier och annat som är viktigt att vi vet. Om du kontaktar Torpa Café med frågor kring din VIP-biljett blir du hänvisad till vår hemsida.
  • Jag har en VIP-biljett, när ska jag vara där?
    Om du har köpt en VIP-biljett ska du vara utanför Torpa Café 1,5 timme innan föreställningens start. Då får du avnjuta mat i lugn och ro och få en presentation av pjäsen av vår VIP-värd.
  • Ingår föreställningen i VIP-biljetten?
    Självklart! Med en VIP-biljett får du förutom föreställningen också äta god mat på Torpa Café, och en presentation av pjäsen från vår VIP-värd. Ni blir sedan guidade ner till spelplatsen och våra favoritplatser som är reserverade för er. I pausen serveras gott fika. En perfekt sommarkväll helt enkelt!
  • Jag hittar inte VIP-biljetten på Billettos bokningssida, är det något fel?
    Vi har en gräns på 30 VIP-biljetter per föreställning. Om biljettkategorin VIP inte dyker upp på Billettos biljettsida innebär det dessvärre att de är slut för den föreställningen. Om du gärna vill ha VIP-biljett får du försöka hitta ett annat datum som passar och som har biljetter kvar, eller köpa en vanlig biljett. Du kan inte köpa en vanlig biljett och sedan lägga till ett VIP-paket.
  • Hur hittar man till er?
    Vi spelar teater vid Torpa Stenhus i Tranemo kommun. Du hittar en vägbeskrivning här.
  • Är platserna numrerade?
    Nej, vi har fri placering på vår läktare. Vi öppnar för insläpp 15 minuter innan föreställningens start, och fram till dess brukar publiken bilda en kö. Men oavsett om du kommer in först eller sist får du en plats med ryggstöd och bra sikt över scenen.
  • Får jag ta med min hund?
    Nej, inga husdjur är tillåtna på vårt publikområde eller på läktaren, inte heller att lämna hunden bunden utanför utan uppsikt. Tänk också på att parkeringarna inte är i skugga. Ledar- och servicehundar är förstås undantagna från detta och får följa med in.
  • Ni spelar utomhusteater, behöver jag oroa mig för regn?
    Nej, vi spelar våra föreställningar i alla väder, och väl inne på läktaren sitter publiken alltid torrt och bekvämt under vårt stora läktartält! Däremot kan det vara bra att ta med varma kläder om det skulle bli en kyligare kväll, och ett paraply om det regnar när du går från parkeringen. Och blir det ändå regn under föreställningen vågar vi drista oss till att säga att du har turen att få uppleva den extra dramatik som bara en utomhusteater kan ge!
  • Kan man äta mat i samband med föreställningen?
    På Torpa Café kan du äta och fika innan föreställningen, de har öppet 11.00-17.30 alla föreställningsdagar. Om du vill äta mat närmre inpå kvällsföreställningen rekommenderar vi våra VIP-biljetter. I den ingår mat innan föreställningen, fika i pausen, våra favoritplatser på läktaren och en egen VIP-värd som guidar er genom kvällen. Läs mer på vår biljettsida.
  • Kan man köpa fika i pausen?
    Ja, självklart finns det fika att köpa i pausen! Du kan betala med kort eller Swish, men inte kontanter. Under genrepet 24/7 säljer vi inte fika i pausen eftersom det är en repetition. Förboka gärna ditt fika när du kommer till spelplatsen, så gör vi i ordning det åt dig under första akten. Vi erbjuder smörgåsar, många olika bakverk, och självklart kaffe, te kolsyrat vatten eller läsk till. Det finns alternativ för gluten, laktos och vegan. Är du mästerkonditor och vill bjuda dina vänner på eget fika? Ta med en picknickkorg!
  • Jag är ledsagare, hur bokar jag biljett?
    Om du är ledsagare ingår din plats i din brukares biljett. Boka en vanlig biljett åt din brukare, och skriv in koden ledsagare i Billettos system så dyker en ledsagarkategori upp där du kan boka en plats till dig själv. Om ni önskar platser med god tillgänglighet meddelar ni det i god tid till info@torpaslottsteater. Säg sen till i kassan när ni anländer innan föreställningen så hjälper vi er till era platser!
  • Finns hörslinga?
    Ja, hörslinga finns på läktaren. Slingan fungerar bra oavsett var du sitter, så du behöver inte reservera någon särskild plats!
  • Jag önskar en tillgänglig plats på läktaren, hur gör jag?
    Om du önskar en tillgänglig plats på läktaren (t ex för rullstol, eller om du har svårt att gå i trappor) ordnar vi såklart detta! Om du vill kan du mejla oss i förväg (det är till exempel en god idé om du ingår i ett större sällskap som vill sitta tillsammans), och så säger du till i biljettkassan när du kommer ut till föreställningen. Längst ner på vår hemsida hittar du ett formulär där du kan skriva till oss!
  • Får min ledar- eller servicehund följa med in?
    Ja, din ledar- eller servicehund är välkommen med in! Inga andra hundar eller andra djur är tillåtna på läktaren eller publikområdet.
2013-silfverleijonsslott-2.jpg
2017-aliceiunderlandet-11.jpg
2017-aliceiunderlandet-2.jpg

Foto: Jörgen Jarnberger, Carl Sandin

Följ oss där
vi är mest

  • Facebook
  • Instagram
Torpa Slottsteater

Har du en fråga?

Fyll i det här formuläret om du vill komma i kontakt med oss, vidare konversation sker sedan över mejl.

 

Innan du skriver här kan du kolla bland våra Vanliga frågor och svar, de allra flesta frågor finns redan besvarade där. 

Tack för att du hörde av dig!

bottom of page