top of page

VANLIGA FRÅGOR
och svar

Undrar du över något? På den här sidan hittar du svaren på de allra flesta frågor du kan tänkas ha kring ditt besök hos oss. Frågorna är sorterade i olika kategorier, välj den som du undrar över och tryck sedan på en fråga för att se svaret.

Är det ändå så att du har en fråga du inte hittar svaret på här? Längst ner på den här sidan hittar du ett formulär du kan fylla i med din fråga till oss.

  • Vilka dagar spelar ni föreställning?
    2024 spelas vår musikteater Gustav Vasa - Hela historien, halva sanningen 26 juli-11 augusti, alla dagar utom måndagar. Exakta datum och tider hittar du på vår biljettsida.
  • Hur lång är föreställningen?
    Det är svårt att veta exakt eftersom vi just har börjat repetera den, men baserat på tidigare år så gissar vi att årets föreställning är ungefär 2 timmar och 20 minuter lång, inklusive en paus på 20 minuter mellan akterna.
  • Vad handlar Gustav Vasa - Hela historien, halva sanningen om?
    Gustav Vasa - Hela historien, halva sanningen är en en humoristisk betraktelse av Gustav Vasas liv. Historien krafsar på ytan av de sägner som omger vår landsfader och tar oss med hela vägen från dagen då Gustav föddes, med segerhuva och kors på bröstet - till hans sista andetag. Fakta presenteras, och påståenden görs - men vilka speglar egentligen sanningen? Vår 15 personer starka ensemble spelar denna sprudlande musikteater för er mellan 26 juli och 11 augusti!
  • Spelar ni en familjeföreställning?
    Nej, våra pjäser riktar sig inte mot barn. Men vi spelar fartfyllda och underhållande berättelser som vi tror passar både yngre och äldre. Det är förstås svårt att veta vad just dina barn tycker om, men vi brukar säga att om man klarar av att sitta still och tyst i två timmar så passar våra föreställningar de flesta! Men de allra yngsta får nog ut mer om de väntar några år innan sitt besök på Torpa Slottsteater.
  • Kan jag få tillbaka pengarna om jag inte kan gå på föreställningen?
    Ja, men bara om du har valt den försäkringen vid beställning på Nortic. Annars återbetalas inte biljettavgiften. Se Nortics köpvillkor.
  • Kan jag boka om mina biljetter till en annan föreställning?
    Ja det går bra. Eftersom det är Nortic som hanterar all vår biljettförsäljning online är det dit du vänder dig för att göra detta. Gå in på den här sidan och fyll i den mejladressen du använde när du bokade biljetterna: Nortics Kundcenter.
  • Måste jag köpa biljetter i förväg?
    Nej, du kan köpa dina biljetter i vår biljettkassa som öppnar 1 timme innan föreställningens start. Där kan du betala med kort eller Swish, men inte med kontanter. Men det är såklart säkrast att köpa biljetter i förväg så du inte riskerar att komma ut till en slutsåld föreställning! Här kan du köpa biljetter.
  • Behöver jag skriva ut biljetterna?
    Nej, du kan visa upp dina biljetter på din smarttelefon om du föredrar det. Vi rekommenderar att du i så fall laddar ner den till telefonen i förväg då det inte alltid är så bra täckning på spelområdet.
  • Hur betalar jag mina biljetter?
    När du köper dina biljetter i förväg via Nortic kan du betala med kort, Swish, eller ta det på faktura. Om du väljer att köpa dina biljetter på plats ute hos oss vid Torpa Stenhus kan du betala med kort eller Swish. Du kan inte längre betala för biljetter eller fika med kontanter. Då det har blivit allt svårare för ideella föreningar med kontanthantering har vi tyvärr behövt sluta med det. Här kan du köpa biljetter.
  • Hur hittar man till er?
    Vi spelar teater vid Torpa Stenhus i Tranemo kommun. Du hittar en vägbeskrivning här.
  • Är platserna numrerade?
    Nej, vi har fri placering på vår läktare. Vi öppnar för insläpp 15 minuter innan föreställningens start, och fram till dess brukar publiken bilda en kö. Men oavsett om du kommer in först eller sist får du en plats med ryggstöd och bra sikt över scenen.
  • Får jag ta med min hund?
    Nej, inga husdjur är tillåtna på vårt publikområde eller på läktaren, inte heller att lämna hunden bunden utanför utan uppsikt. Tänk också på att parkeringarna inte är i skugga. Ledar- och servicehundar är förstås undantagna från detta och får följa med in.
  • Ni spelar utomhusteater, behöver jag oroa mig för regn?
    Nej, vi spelar våra föreställningar i alla väder, och väl inne på läktaren sitter publiken alltid torrt och bekvämt under vårt stora läktartält! Däremot kan det vara bra att ta med varma kläder om det skulle bli en kyligare kväll, och ett paraply om det regnar när du går från parkeringen. Och blir det ändå regn under föreställningen vågar vi drista oss till att säga att du har turen att få uppleva den extra dramatik som bara en utomhusteater kan ge!
  • Kan man äta mat i samband med föreställningen?
    På Torpa Café kan du äta och fika innan föreställningen, de har öppet 11.00-17.30 alla föreställningsdagar. Om du vill äta mat närmre inpå kvällsföreställningen rekommenderar vi våra VIP-biljetter. I den ingår mat innan föreställningen, fika i pausen, våra favoritplatser på läktaren och en egen VIP-värd som guidar er genom kvällen. Läs mer på vår biljettsida.
  • Kan man köpa fika i pausen?
    Ja, självklart finns det fika att köpa i pausen! Du kan betala med kort eller Swish, men inte kontanter. Under genrepet 25/7 säljer vi inte fika i pausen eftersom det är en repetition. Är du mästerkonditor och vill bjuda dina vänner på eget fika? Ta med en picknickkorg!
  • Jag är ledsagare, hur bokar jag biljett?
    Om du är ledsagare ingår din plats i din brukares biljett. Du eller din brukare bokar sin biljett som vanligt, sedan mejlar ni till info@torpaslottsteater och meddelar namn och den mejladress och bokningsnummer som biljetten bokades med, så vi vet om att det blir en extra besökare. Säg till i kassan när ni kommer till föreställningen så hjälper vi er. Behöver ni en tillgänglig plats på läktaren? Skriv det i samma mejl, och säg till i kassan så hjälper vi till med det också!
  • Finns hörslinga?
    Ja, hörslinga finns på läktaren.
  • Jag önskar en tillgänglig plats på läktaren, hur gör jag?
    Om du önskar en tillgänglig plats på läktaren (t ex för rullstol, eller om du har svårt att gå i trappor) ordnar vi såklart detta! Om du vill kan du mejla oss i förväg (det är till exempel en god idé om du ingår i ett större sällskap som vill sitta tillsammans), och så säger du till i biljettkassan när du kommer ut till föreställningen. Längst ner på vår hemsida hittar du ett formulär där du kan skriva till oss!
  • Får min ledar- eller servicehund följa med in?
    Ja, din ledar- eller servicehund är välkommen med in! Inga andra hundar eller andra djur är tillåtna på läktaren eller publikområdet.
2013-silfverleijonsslott-2.jpg
2017-aliceiunderlandet-11.jpg
2017-aliceiunderlandet-2.jpg

Foto: Jörgen Jarnberger, Carl Sandin

bottom of page